Geschiedenis & legacy

De Gouden Giraffe Awards kennen een rijke geschiedenis die ruim dertig overspant.

Wat ontbrak, was een centrale geschiedschrijving die recht doet aan drie decennia van winnaars, makers en pioniers.

Die hommage bouwen we hier op. Het schetst een goed beeld van de ontwikkeling van de livecommunicatiesector en zij die hun nek hebben uitgestoken.

Met dank aan

Logo CLC-VECTA Logo Eventbranche   Logo High Profile Events

1994 - 2004: PIONEREN EN BOUWEN

Uitreiking Gouden Giraffe
14 december 2004

Nieuwe Gouden Giraffe

Laten we beginnen met de nieuwe Gouden Giraffe voor het bijzondere evenement. Die gaat tijdens de uitreiking in de Efteling naar Theo Events Artists Catering vanwege het openingsevenement voor Cultuur Onder Dak Apeldoorn (CODA). En vanaf nu dus twee Gouden, Zilveren en Bronzen Giraffen. In de categorie Zakelijk gaan deze naar B&S*) Leads voor de ‘Duyvis Pastrelli Relli’ en in de categorie Vermakelijk naar Toine Dorpmans Groep voor Coca-Cola in beweging. De Zilveren Giraffen zijn voor Bureau van Harten die de ‘Grand Opening’ verzorgde van het kantoor van Sanoma Uitgevers (categorie Zakelijk) en COR Events die voor Rabobank Almere het ‘Open vizier naar de toekomst’ organiseerde (categorie Vermakelijk). De Bronzen Giraffe Zakelijk is voor Robert J. Reinders Architecten van Applaus met ‘100 jaar mensenwerk’ voor Vos Groep Oldenzaal. Marc van Laere Producties in samenwerking met Make in Mind maakt het podium compleet met de Bronzen Giraffe Vermakelijk met ‘Brake Event - Partnership more than only brakes’ voor All Brake Systems.

16 juni 2003

Nieuwe criteria

Op 16 juni 2003 gaat voor het eerst een bureau met twee Gouden Giraffen naar huis. Signum Niehe Events wint zowel de Gouden als Zilveren Giraffe. Goud voor het jubileumevenement 100 jaar DSM en zilver voor Unilevers driedaags Leadership Event in Spanje. Ook zijn er twee Bronzen Giraffen. The Live House krijgt er een voor ‘Café van Aa naar Bee’ als alternatieve congresvorm voor opdrachtgever VNO-NCW West. Bureau van Harten wordt gelauwerd vanwege ‘In love again’ voor Sanoma Uitgevers met als doel om adverteerders het ultieme jonge-vrouwengevoel te geven. In aanloop naar editie 2004 zijn er de nodige wisselingen in de jury en die kondigt meteen verscherping van de criteria aan. Ook geven ze de Giraffen een meervoudige identiteit: er wordt dit jaar onderscheid gemaakt in zakelijk en vermakelijk. Ook is er nog een afzonderlijke Gouden Giraffe voor ‘het bijzondere event’. De nieuwe juryvoorzitter is René Waerts, directeur van Degroep&Waerts. Frederik Bijleveld, Romy Feer en Henk van Dalen hebben de jury verlaten. Voor hen komen in de plaats Susanne IJsenbrandt (eventmanager ING), Ria Dosen (eventmanager Achmea) en Ronald van Olderen (docent NHTV).

17 juni 2002

Wentink Events wint de Gouden Giraffe

Wentink Events wint de Gouden Giraffe voor het World Press Photo Gala. ‘Goed op details, kwalitatief en stijlvol en de emotie op de juiste momenten gedoseerd’, aldus de jury onder leiding van de nieuwe voorzitter Frederik Bijleveld. De Zilveren Giraffe is voor Toine Dorpmans Groep die voor Kappa Zedek in de fabriek en met het door het bedrijf geproduceerde golfkarton als decoratiemateriaal ‘Het Theater van de Balans’ organiseerde. Malgil gaat naar huis met de Bronzen Giraffe voor ‘Pecomania, een excursie naar bevlogenheid’ voor ICT-dienstverlener Pecoma.

17 Juni 2002

Lange Nekken Symosium

De uitreiking van de awards moet meer zijn dan een feestje, is in aanloop naar de 2002-editie de gedachte. En dus maken we kennis met het Lange Nekken Symposium dat op 17 juni gaat plaatsvinden in Hart van Holland in Nijkerk. Het belooft een echt battle te worden voorafgaand aan de prijsuitreiking: opdrachtgevers versus organisatiebureaus.

12 juni 2001

Bert de Vries voor het laatst juryvoorzitter

In de Heerlickheid van Ermelo overhandigt Bert de Vries voor het laatst als juryvoorzitter de Gouden Giraffe trofees. Hij geeft het stokje over aan een nieuwe generatie. Winnaar is Art & Show Events met het ‘Verwenplein in het land van de Klant’ voor Nuon Divisie Consumenten. De Zilveren Giraffe is voor De Cultuurfabriek die voor PinkRoccad ‘After the Goldrush’ organiseerde. De bronzen variant gaat me met Intemco Event Management voor ‘Iets anders bij de borrel’ in opdracht van Leerdammer Company.

22 november 2001

Houten Giraffe

In de jaren daarvoor is ook al een Houten Giraffe geboren aan de Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer (NHTV) in Breda. ‘Als opstapje’ legt docent Jacco van Mierlo uit aan de vooravond van de derde uitreiking. De opdracht van dat jaar: werk een voorstel uit voor een personeelsfeest voor Hero, ter viering van de succesvolle introductie van het Hero Fruitontbijt.

Mei 2001

Introductie zilveren en bronzen Giraffe

In 2001 worden de zilveren en bronzen Giraffe geïntroduceerd, als alternatief voor de tweede en derde prijs met slechts een oorkonde. Want kwaliteit verdient een prijs, betoogt hoofdredacteur Ilona Vermeulen. Ook wordt het aantal genomineerden opgevoerd tot tien, om ook ‘the best of the rest’ in de schijnwerpers te zetten.

Twee mannen met gouden giraffe prijs
16 mei 2000

Toine Dorpmans Group winnaar

Toine Dorpmans Group mag zich winnaar nomen van de Gouden Giraffe 2000. Op 16 mei krijgt bureau-eigenaar in de Heerlickheijd van Ermelo de trofee overhandigd voor wat de jury noemt ‘een spektakel‘ rond het 70-jarig jubileum van firma De Meeuw in Oirschot, fabrikant van flexibele units. Wentink Events wordt tweede met de Vijf Magische Dagen ter introductie van de Magiq, de nieuwe toeringcar van fabrikant BOVA. REM Bureau voor Relatiemarkt verdiende voor de derde keer een oorkonde, dit jaar voor een evenement waarbij key accounts van Railion het luchtruim verkenden in klassieke vliegtuigen.

Mei 1999

Nieuwkomers verslaan grootmachten!

Nieuwkomers verslaan grootmachten! Met deze kop introduceert Event&Image de genomineerde bureaus Malgil, Booh! en REM Bureau voor Relatiemarketing. Het evenement met veruit het hoogste budget (8 miljoen gulden) verdient volgens de jury ook geen plaats in de eindronde. In april zullen we te weten komen wie de Gouden Giraffe 1999 vanuit Hotel Oranje mee naar huis mag nemen. Als winnaar krijgt Malgil de trofee overhandigd voor haar Discipline, Karakter en Werklust-feest in opdracht van CIA Medianetwork, waarbij ze relaties en personeel terug naar school stuurde ter viering van de opening van vestiging Amsterdam. REM Bureau voor Relatiemarkt wordt tweede met het evenement waarmee ze 75 beslissers op directieniveau van grote Nederlandse bedrijven de mouwen laten opstropen in Twente. De oorkonde voor de derde plaats is voor Booh!, die voor het VSB-fonds de VSB Beurzendag organiseerde, waarbij de studenten het gesprek aangingen met asielzoekers.

April 1998

Planet Event winnaar

In – toen nog in enkelvoud – Hotel Oranje in Noordwijk vindt de uitreiking plaats van de Gouden Giraffe 1998. De jury blijkt (vrijwel) eensgezind over de top drie, die volgens hen een opvallende overeenkomst kenden: een zwak punt hadden zij door een ijzersterk evenement uitgevlakt en zelfs omgebogen tot een succes. De winnaar is Planet Event met ‘Reaching for the Top’ voor Pathé Cinemas, waarbij de een gefingeerde filmset creëerden op de bouwplaats van Pathé Eindhoven. Zoals hiervoor gememoreerd wordt de eerste opdrachtgevers-case, ingezonden door Trespa, tweede en de oorkonde voor de derde plaats gaat naar Captijn&Heidinga voor een introductie-event voor Vaillant, fabrikant van verwarmingsketels.

1998

Voor het eerste een campagne ingezonden

Onder de nominaties voor de Gouden Giraffe 1998 bevindt zich een primeur, schrijft Event&Image met een uitroepteken. Voor het eerst heeft een opdrachtgever een campagne ingezonden: Trespa, producent van gevelbekleding, met haar evenementenreeks Trespa means business. Deze case gaat uiteindelijk naar huis met een oorkonde voor de tweede plaats. Een update over de samenstelling van de jury. Naast juryvoorzitter van het eerste uur Bert de Vries en jurylid van het eerste uur Iris Lamers – Hoogewegen, zien we Henk van Dalen (Cap Gemini), Gerry Minnee (branchevereniging DSMA), Nicoline van Straten (Adviesbureau Fountain Fantasies) en Theo van der Meer (BIJL, partners in public relations & voorlichting).

1997

'Dikkertje Dap'

Tijdens de derde uitreiking van de Gouden Giraffe Awards, dit keer in hotel-restaurant ’t Jagershuis in Ouderkerk aan de Amstel, gaat een nog jonge onderneemster (24) – als Dikkertje Dap’ zoals ze het zelf duidt – er met de hoofdprijs vandoor. Sabine Geerling van Geerling Exclusive Events in Leiden organiseerde met Circus Talent in opdracht van TNT Worldwide Events volgens de jury het beste relatie-evenement van het afgelopen jaar. Eervolle vermeldingen zijn er voor DOL Drama Op Locatie voor ‘The Roaring Experience’ voor de afdeling intensive care van het Rotterdamse Dijkzigt Ziekenhuis en voor REM Bureau voor Relatiemarketing die voor opdrachtgever Avéro Verzekeringen de klantenreis ‘The Scottish Experience’ organiseerde.

1996

Pleidooi belang van award

Event&Image, inmiddels overgestapt van het magazine-formaat naar een krantenformaat, laat in 1996 jury-voorzitter Bert de Vries nog een extra pleidooi doen voor het belang van de award. Hijzelf is in dat jaar tijdens de beurs SALE gelauwerd met een andere prijs in de livecommunicatiesector: de Ton Schot Prijs. Het is even goochelen met de jaaraanduiding van de prijs. In het eerste jaar is er geen jaartal achter de prijs geplakt, het daaropvolgende jaar is sprake van de Gouden Giraffe Award 2015. De keer erop wordt er ‘ge-fast-forward’ naar de Gouden Giraffe Awards 2017. Ondertussen is de budget-onderverdeling verdwenen en heeft de award zelf een gedaantewisseling ondergaan en doet het kenmerkende beeld van een gestyleerde giraffe intrede.

22 november 1995

De tweede uitreiking georganiseerd door winnaars voorgaande jaar

Een belangrijke verandering voor het tweede jaar is de toevoeging van een categorie-indeling op basis van evenementenbudget: low (tot 60.00 gulden), medium (tot 150.000 gulden) en high (boven 150.000 gulden). Ook is er een wisseling in de jury. Eege Klop, directeur van communicatiebureau Bridge, is toegevoegd en Vanderlijde – niet aanwezig bij het juryberaad in het eerste jaar – en Velu hebben de jury verlaten. De tweede uitreiking werd georganiseerd door de winnaars van het voorgaande jaar: Amber Timp en Hermien Meltzer. De gastlocatie is Studio Angel in Amsterdam. Maurice de Hond verzorgt de keynote waarin hij de digitale revolutie – of in zijn termen bits-explosie – ziet als een belangrijke drijver voor relatiemarketing: de macht verschuift immers van de aanbieder naar de afnemer. De drie winnaars in het tweede jaar van de Gouden Giraffe Awards zijn het Maastrichtse bureau E.V.E.N.T.I.V.E.S. in de categorie Low Budget met een evenement voor Justitie Maastricht, Timp & Meltzer Kommunikatie Produkties in de categorie Medium Budget (relatie-evenement voor levensverzekeringsmaatschappij Royal Nederland en Captijn & Heidinga in de categorie.

11 oktober 1994

Eerste winnaar Gouden Giraffe

Timp&Meltzer Kommunikatie Produkties is de eerste winnaar van de Gouden Giraffe met de motivatiebijeenkomst die zij organiseerden voor Gall&Gall. Amber Timp en Hermien Meltzer nemen het beeld gierend van de lach in ontvangst, zo lezen we in het verslag van de avond. Ook is er een zilveren variant voor Captijn&Heidinga (voor Levobia, een bedrijfsmusical voor Levob Verzekeringen) en als ‘aanmoedigingsprijs’ de Bronzen Giraffe voor Drama op Lokatie (Koningsspel voor Bank of America). We leren op die avond ook de ontwerper van het eerste Gouden Giraffe beeld kennen: kunstenaar Henny Kuilman.

1994

Een kritische jury

In september worden de tien genomineerden bekend gemaakt en de jury laat weten dat er drie winnaars zullen zijn. De jury steekt haar kritische inborst niet onder stoelen of banken: ‘teveel bloemrijk taal’, ‘doelstelling en resultaat in veel gevallen niet duidelijk’ en ‘kwaliteit niet bijzonder’, tekent hoofdredacteur Peter de Kok op. Originaliteit is uiteindelijk een belangrijke differentiator bij het bepalen van de winnaars. Op dinsdag 11 oktober 1994 zulen in Het Lido Theaterrestaurant in Amsterdam de eerste Gouden Giraffe Awards worden uitgereikt. De productie is in handen van Harry de Winter Connections. Een kaartje voor de uitreiking kost 275 gulden.

1994

Samenstelling jury bekendgemaakt

In april wordt de samenstelling van de jury bekendgemaakt: • Bert de Vries, directeur Instituut voor Strategische Communicatie (voorzitter) • Jos van der Hoven, directeur thuisgebruik Grolsche Bierbrouwerijen • Iris Lamers, event-manager AKZO-Coatings Sassenheim • Arnold Vanderlijde, presentator • Hans Velu, voormalig marketing-communicatiemanager NMB

1994

Campagneregister

Inzenden voor de prijs loopt via het campagneregister, een vaste rubriek in het maandelijkse verschijnende magazine met opvallende evenementen op het gebied van relatiemarketing. Een jury zal uit deze evenementen de genomineerden kiezen, om later de winnaars te bepalen.

Begin 1994

Introductie Gouden Giraffe

Begin 1994 ziet een nieuw vakblad het levenslicht: Event&Image. Bij de lancering wordt al direct een Event&Image Award voor het einde van dat jaar aangekondigd. In de tussenliggende maanden gaan alternatieve namen als het ‘Gouden Biggetje’ en de ‘Gouden Haan’ nog rond, maar bij de aankondiging van het uitreikingsevent wordt de definitieve en nog altijd geldende naam bekendgemaakt: de Gouden Giraffe. Het is een dier met een uitermate goed karakter, geeft de redactie als onderbouwing: overzicht, behoedzaam, slagvaardig en vredelievend.

2005 - 2014: DE ROERIGE JAREN

30 mei 2005

2005 uitreiking

Het ING House langs de Amsterdams ring A10 is de ongebruikelijke eventlocatie voor de uitreiking van de Gouden Giraffe 2005. Het is dit keer weer al goud dat blinkt. De Zilveren en Bronzen variant zijn verdwenen. Gebleven is de vorig jaar geïntroduceerde categorie-indeling. Nauta Business Events gaat er met de Gouden Giraffe Zakelijk vandoor voor ‘Kies uw kist’ in opdracht van Bogra. De Gouden Giraffe Vermakelijk is voor Planet Event in samenwerking met Arjan van Dijk voor Onverwacht Ont-moeten dat werd georganiseerd voor het Erasmus MC.

30 mei 2005

2005 winnaar

De Gouden Giraffe ‘het bijzondere event’ gaat naar Randstad Nederland voor het zelf georganiseerde Supportschool Athene, waarmee ze 2.500 beslissers in contact werden gebracht met de Olympische Spelen zonder af te reizen naar Athene. Voorzitter René Waerts benadrukt nog dat de prijzen van origine bedoeld zijn voor bureaus en niet voor opdrachtgevers en dat deze categorie een mooie ontsnapping is om een uitzonderlijk evenement als dit toch te belonen.

15 maart 2006

overname gouden giraffe

In 2006 valt het doek voor Event&Image. Het stokje wat betreft de Gouden Giraffe wordt overgenomen door vakmagazine High Profile, die in maart van dat jaar de awarduitreiking verzorgd in Amsterdam Convention Factory. De Gouden Giraffe in de categorie Zakelijke Evenementen (Effectief) gaat naar La Promesse Groep die voor Rabobank Tilburg het evenement Tilburg Prominent! heeft georganiseerd. In de categorie Vermakelijke Evenementen (Creatief) is Art & Show Events de winnaar met de Technische Unie Jubileumtoer.

5 maart 2007

Gouden duurzaamheid en social responsibility

Voor de tweede achtereenvolgende keer worden de Gouden Giraffes uitgereikt in Amsterdam Convention Factory. Drie winnaars dit keer, want er is voor het eerst een giraffe voor duurzaamheid/social responsibility. In de categorie Zakelijke Evenementen (Effectief) wint Euro RSCG Bikker met de TNT Post Postbode Modeshow, waarbij de postbodes zelf hun nieuwe kleding en huisstijl showden. De Gouden Giraffe voor Vermakelijke Evenementen (Creatief) gaat naar Event Department voor YACHT 2402, een verwenavond voor alle medewerkers in PTA op de dag dat Yacht precies 2402 dagen bestond. De winst in de categorie MVO / Charity gaat naar Vitae voor haar Social Responsibility Project, waarbij werknemers van Vitae een vakantiekamp voor zieke kinderen op de schop namen.

December 2007

inzendingen stroom

Pas de dag na het sluiten van de inzendingen stromen de inschrijvingen binnen. Fysiek per post wel te verstaan, want de inzenders dienen voor elk jurylid een informatiepakket op te sturen. Twee partijen komen daarna zelfs nog persoonlijk hun inzending bevestigen: Vincent van Dijk van aRTi Producties met zes schoudertassen en Ellen Betonville van organisatiebureau Bettonville zelfs met zes gouden koffertjes. We leren op die avond ook de ontwerper van het eerste Gouden Giraffe beeld kennen: kunstenaar Henny Kuilman.

11 maart 2008

Event Personality Categorie

In het Haagse World Forum wordt de eerste award in de categorie Event Personality of The Year uitgereikt aan Frank Wentink van Wentink Events. Een mooie naam om mee te beginnen want hij heeft immers veel Gouden Giraffe winnaars opgeleid. Een andere primeur is de live webcast op Events TV, verzorgd door Hulskamp Audiovisueel. De Gouden Giraffe in de categorie Zakelijke Evenementen (Effectief) is voor In'tent Belevingscommunicatie voor de PICNIC Green Challenge in opdracht van Picnic en Postcode Loterij. Het evenementenbureau gaat met nog een tweede award naar huis. Het AmsterdamDiner in dat In’tent samen met MetService organiseerde voor De Grote Onderneming wint in de categorie MVO / Charity. De Gouden Giraffe voor Vermakelijke Evenementen (Creatief) gaat naar XSAGA voor het Boekenverkopers Gala in opdracht van de Nederlandse Boekverkopersbond (NBb). De tweede uitreiking werd georganiseerd door de winnaars van het voorgaande jaar: Amber Timp en Hermien Meltzer. De gastlocatie is Studio Angel in Amsterdam. Maurice de Hond verzorgt de keynote waarin hij de digitale revolutie – of in zijn termen bits-explosie – ziet als een belangrijke drijver voor relatiemarketing: de macht verschuift immers van de aanbieder naar de afnemer. De drie winnaars in het tweede jaar van de Gouden Giraffe Awards zijn het Maastrichtse bureau E.V.E.N.T.I.V.E.S. in de categorie Low Budget met een evenement voor Justitie Maastricht, Timp & Meltzer Kommunikatie Produkties in de categorie Medium Budget (relatie-evenement voor levensverzekeringsmaatschappij Royal Nederland en Captijn & Heidinga in de categorie.

17 maart 2009

globaal tintje

Joke van den Boer van de De Koninklijke Van den Boer Groep wordt in Schouwburg Almere gelauwerd als Event Personality of the Year. In de categorie Effectief gaat de award naar Winkelman en van Hessen voor de eerste editie van Big Improvement Day. De Gouden Giraffe in de categorie Creatief is voor Planet Event met Samen van oud naar nieuw, een fusiefeest voor medewerkers en relaties van twee Amsterdamse woningcorporaties. Stichting WK Amsterdam in samenwerking met Pan’s World verdienen de award in de categorie Charity met het WK Amsterdam, een voetbaltoernooi waar deelnemers woonachtig in Nederland, uitkomen voor hun land van origine. Het is even goochelen met de jaaraanduiding van de prijs. In het eerste jaar is er geen jaartal achter de prijs geplakt, het daaropvolgende jaar is sprake van de Gouden Giraffe Award 2015. De keer erop wordt er ‘ge-fast-forward’ naar de Gouden Giraffe Awards 2017. Ondertussen is de budget-onderverdeling verdwenen en heeft de award zelf een gedaantewisseling ondergaan en doet het kenmerkende beeld van een gestyleerde giraffe intrede.

Winnaars Gouden Giraffe Awards 2010 op het podium
10 maart 2010

XSAGA en de Hermitage

De ballroom van het nieuwe Elicium-gebouw van RAI Amsterdam is het decor voor de zestiende uitreiking van de Gouden Giraffe en #GoudenGiraffe doet haar intrede. Arjan van Dijk krijgt er de Event Personality award uit handen van Paul de Leeuw onder meer als uitvinder van het themafeest, zo’n twintig jaar ervoor. XSAGA wint de Gouden Giraffe Effectief voor het openingsevenement van Hermitage Amsterdam en Stetz is de winnaar voor het evenement Naamgeving van Maasvlakte 2 in opdracht van Havenbedrijf Rotterdam. De MVO-award gaat naar de stichting die De Belevenis organiseerde, een cultureel, maatschappelijk evenement voor meervoudig gehandicapten en diepdementerende ouderen.

19 november 2010

onzekere toekomst

De Gouden Giraffe awards lijken te verdwijnen. High Profile uitgeverij als organisator van de Gouden Giraffe, Stichting Nationale ExpoJaarprijs als organisator van de gelijknamige prijzen voor de beurzensector en branchevereniging CLC-Vecta kondigen aan om samen één Live Communicatie Award te ontwikkelen. Om voor die integratie voldoende tijd te nemen richten de drie partijen het vizier op 2012 en komt er geen Gouden Giraffe 2011. We belooft men voor 2012 een jaarlijkse gala-uitreiking die ”haar gelijke niet zal kennen”.

22 maart 2012

Gouden Giraffe gaat door

Ondanks de samensmelting met de Nationale ExpoJaarprijs heeft de naam Gouden Giraffe standgehouden. Wel zijn de categorieën Beste Beursconcept, Beste Deelname en Beste Congres toegevoegd. De uitreiking vindt wederom plaats in het Elicium van Amsterdam RAI. De prijs voor het meest effectieve evenement gaat naar Joffi Events & Communicatie voor het Achmea 200 Festival. B&S Innovators heeft het meest creatieve evenement georganiseerd met Do Not Shave. De MVO-award gaat naar The Oddshop voor De Opkikker van Bas in opdracht van Stichting Opkikker

15 april 2013

Campina

In Taets Art & Event Park gaat de Gouden Giraffe Effectief naar Mood Concepts voor Campina Dichtbij, in opdracht van Koninklijke FrieslandCampina, en de Gouden Giraffe Creatief is voor Dechesne & Boertje Eventmarketing met haar eigen relatie-evenement D&B rosé. De prijs in de categorie Maatschappelijk Betrokken gaat naar IDTV Live voor de organisatie van de Aardig Onderweg Award in opdracht van het Rotterdams vervoerbedrijf RET. MOVE wint in de categorie Deelname met de stand van Nintendo Benelux tijdens Firstlook 2012. Als beste beursconcept wordt Packaging Innovations van easyFairs Netherlands gelauwerd. Het beste congres is IMAGINE 2012, Connecting the Dots dat Next Novelty organiseerde voor Ricoh Nederland.

11 november 2013

Een jaar zonder

De Stichting Live Communication Awards heeft besloten om de Gouden Giraffe, niet uit te reiken in 2014, laat ze weten bij monde van voorzitter Riemer Rijpkema. De stichting wil zich herbezinnen door met de markt in overleg te gaan en daaropvolgend een nieuw concept te ontwikkelen. In 2014 zal er geen uitreiking zijn. De blik is gericht op het vroege voorjaar van 2015.

2015 - 2024: De pandemie als struikelblok

12 februari 2016

twee jaar zonder

De heroriëntatie van de awards hebben een groter tijdsbeslag dan verwacht en het is pas in 2016 dat er weer Gouden Giraffen worden uitgereikt. Vanaf dit moment onder de auspiciën van het vakpublicatie Eventbranche. Gekozen is om voortaan het jaartal te gebruiken waarin de ingezonden evenementen (grotendeels) hebben plaatsgevonden. Dat betekent dat in de Fokker Terminal de Gouden Giraffe Awards 2015 worden uitgereikt. Ook is er een verandering in categorieën doorgevoerd. De Oeuvreprijs gaat naar Pieter Bas Boertje, mede-oprichter en eigenaar van Dechesne & Boertje Eventmarketing. Evenement van het Jaar is de opening van het entreegebouw Van Gogh Museum door XSAGA. XSAGA neemt ook de Gouden Giraffe in de nieuwe categorie Brand Event mee naar huis voor dit evenement. In de categorie Interne Events wint MOVE People & Experience Communication (inmiddels opgegaan in OVAL) voor Sol's Independence Day in opdracht van Heineken. Bureau voor Reuring is de beste in de categorie Relatie Events voor #Birdseye Twitter. In de categorie Beurzen wint Exact met haar eigen evenement Exact Live 2015. World Forum The Hague blinkt uit in de categorie congressen met de Nuclear Security Summit in opdracht van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Ook is er nog een Bijzondere Vermelding voor SAIL Amsterdam 2015.

10 februari 2017

Zilveren Giraffe

Het prijzencircus landt dit keer in DeFabrique in Maarssen. Er duikt ook weer een Zilveren Giraffe op, als belichaming van de publieksprijs. Artishock Events & Marketing heeft volgens de jury met de opening van de tentoonstelling Jheronimus Bosch 500 in het Noordbrabants Museum het beste brand event georganiseerd. De Heartbeats van Pop Vriend Seeds georganiseerd door D&B Eventmarketing is het beste interne event. Accenture krijgt de Gouden Giraffe voor haar eigen Accenture Innovation Awards in de categorie Relatie Events. In de categorie Congressen wint Women Inc. met de Toekomst van de Gezondheidszorg. In de categorie Beurzen gaat de eer naar het Ministerie van Infrastructuur en Milieu voor haar Innovation Expo. En dan is daar de Zilveren Giraffe, oftewel de Publieksprijs. Die gaat naar XSAGA voor het Allerhande Kerstfestival van Albert Heijn.

2 februari 2018

Samenstelling jury bekendgemaakt

Marc van Laere Producties krijgt in De Fabrique de Gouden Giraffe Interne Events overhandigt voor The C&A Future Challenge. De award voor het beste relatie-evenement is voor Team van Maanen met VergezichtNL, 100 jaar KuiperCompagnons. In de categorie Brand Events wint BrandXtension met McDonalds Good Times Island. SVP Sfeerbeheer en het Event StoryBoard Canvas pakken samen de prijs voor het beste congres met ZAAM 5 jaar The Battlez. De award voor de beste beurs blijft wederom in de kluis. Dit keer zijn er twee publieksprijzen. De voor innovatie gaat naar Dr2 Events & Campaigns voor Coca-Cola OPEN. Publieksprijs voor creativiteit gaat naar de winnaar in de categorie Brand Events: BrandXtension met McDonalds Good Times Island.

1 april 2019

Een kritische jury

De awards voor PR & Mediawaarde en NEXT Generation event zijn nieuw bij de uitreikingen van de Gouden Giraffe De awards voor PR & Mediawaarde en NEXT Generation event zijn nieuw bij de uitreikingen van de Gouden Giraffe Awards 2018 in het Beatrix Theater in Utrecht. D&B Eventmarketing krijgt de award voor het interne event Tomingroep 90 jaar Samen naar de Top. De award voor het beste relatie-evenement gaat naar idtv+ voor 100 jaar Tata Steel. Het bureau wint ook de award voor het beste congres voor dezelfde opdrachtgever: The Transformation Game. Dutch Standard Events wint de de Gouden Giraffe in de categorie Brand Events voor het Dept Festival in opdracht van Dept Agency. De nieuw geïntroduceerde award voor PR & Mediawaarde gaat naar Triple Double Sportmarketing voor het Open NK Curling op Natuurijs 2018. De Next Generation Award is voor Glasnost Amsterdam voor het evenement A night at the Magnum Mansion in opdracht van Unilever. De publieksprijs is dit keer voor DenkProducties met het evenement Forward Thinking Leadership voor AFAS Software.

12 maart 2020

Coronajaar

De gevolgen van de corona-pandemie zijn niet meer te ontkennen. De uitreiking van de Gouden Giraffe Award die zouden plaatsvinden op 6 april 2020 in de TheaterHangaar in Katwijk worden afgeblazen. Zoals zovelen evenementenorganisatoren is er het vertrouwen dat in het najaar alles weer als vanouds zal zijn en wordt 14 september de volgende afspraak in de agenda. Uiteindelijk worden de Gouden Giraffe Event Awards 2020/2021 in 2021 uitgereikt worden. We leren op die avond ook de ontwerper van het eerste Gouden Giraffe beeld kennen: kunstenaar Henny Kuilman.

Sjoerd Geurts tijdens de uitreiking van de Gouden Giraffe Awards
28 september 2020

Lintjes

Geen Gouden Giraffe dit jaar, met wel een award voor een van de drijvende krachten achter de evenementenprijzen. Sjoerd Weikamp, hoofdredacteur van Eventbranche.nl, krijgt van branchevereniging IDEA een Lintje voor Live. Hij staat al ruim twintig jaar op de barricades voor de branche en op zijn eigen en eigenzinnige manier is hij de belichaming van oprechte liefde voor het vak, zo stelt de jury.

30 april 2021

Drive Thru

DeFabrique is omgebouwd tot de Gouden Giraffe Drive Thru waar de inzenders en opdrachtgevers van de 70 cases doorheen reden en onderweg te horen kregen of ze tot de finalisten behoorden. Vanuit hun auto konden zij kennisnemen van alle andere inzendingen en kregen ze een heuse belevenis voorgeschoteld met onder meer een heerlijke hamburger voor onderweg en aan het eind een ode voor iedere case.

25 mei 2021

inhaal spurt

Dit keer vielen 13 evenementen in de prijzen bij deze editie van de Gouden Giraffe Event Awards. Het hoge aantal komt omdat de vakjury in de 6 categorieën ook awards uitreikt voor online events. De winnaars die hun evenementen in 2019 of 2020 organiseerden kregen hun prijs, geheel coronaproof, uitgereikt op hun eigen bedrijf. In de categorie Relatie & Community Events wint D&B Eventmarketing zowel de prijs voor een live event (Roche Dialogues) als een online/hybride event (Lely Future Farm Days 2020). In de categorie Interne Events & Teambuilding is er de online/hybride award voor BEE agency die de Eurekaweek organiseerde voor Erasmus Universiteit Rotterdam. PR & Mediawaarde kent ook beide varianten. De live versie van de Reveal Lightyear One voor Atlas Technologies door Plugged Live Shows wint een award, evenals het online event van Leiden Marketing ter gelegenheid van de opening van het Pilgrimjaar Leiden 400. In de categorie Brand Events gaat de winst naar The Food Line-up voor Brasserie 2050 voor Rabobank. In de categorie Interne Events & Teambuilding wint idtv+ met het Fundis Zorg voor Morgen Festival.

25 mei 2021

Next Generation

In de categorie Congressen & Kennis Events gaat de prijs naar het Netherlands chapter van Meeting Professionals International (MPI) voor haar European Meetings & Events Conference 2019. In de subcategorie online/hybride gaat de prijs naar World Forum The Hague voor de World Press Freedom Conference (WPFC) 2020 in opdracht van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. In de categorie (digitale) Beurzen valt de eer toe aan de combinatie The Live Agency en Verwiel - the creative agency voor het TP Vision september online launch event. " De Next Generation Award is voor ID310 (inmiddels The Groundbreakers) voor Play for Power in opdracht van de Nederlandse Spoorwegen. De Publieksprijs Creativiteit - Pré corona-lockdown even is voor VillaVibes voor haar Singles Beach Festival. De Publieksprijs Creativiteit - Event met COVID-19 restricties gaat naar Boozed (initiatiefnemer), Sugar City, Sugar City Events, Bazelmans, Hete Peper, Plugged Live Shows, The Fireflies, Evite en overige partners voor project Playground. Voor het eerst sinds jaren heeft de Gouden Giraffe jury naast het benoemen van de prijswinnaars ook drie Special Mentions vergeven. Die eervolle vermeldingen zijn alle drie voor evenementen die in de pandemie van grote waarde zijn geweest voor het op de kaart zetten en uitdragen van de eventbranche. Ze boden hoop, perspectief en deden dat met Giraffe-waardige concepten en trajecten. Het gaat om LIVE AGAIN! van Smith Communicatie in samenwerking met Fokker Terminal en Mood4Food, Code Rood door Eventplatform en NXTMICE – State of the industry – van Postillion Hotels.

29 april 2022

Jaartje overslaan

Een rondje langs de evenementenbureaus leert de organisatie van de Gouden Giraffe Event Awards dat er weinig animo is om cases in te zenden. 'Het is nu zo hands on we passen even én we hebben vorig jaar nog wel wat kunnen doen, maar dat voelt simpelweg niet award-waardig', is samenvattend het antwoord. De awards slaan dus een jaar over.

22 december 2022

BEA World Award

Een prestigieuze internationale award voor de Gouden Giraffe Awards! De Gouden Giraffe Drive-thru, een concept van XSAGA, wint een special BEA World Award in de categorie Best Creative. ‘A perfect example of rethinking, creative solutions and an ROI of positive energy and tears on the faces of guests in their cars’.

Alle winnaars van de Gouden Giraffe Awards 2023 op het podium
03 april 2023

Giraffe van Oranje

Op het draaiende podium van de musical Soldaat van Oranje wordt in de TheaterHangaar in Katwijk de Gouden Giraffen voor het eerst weer live uitgereikt, na de coronapandemie. De ingezonden evenementen overspannen vanwege de gedwongen pauze dit keer twee jaar: van 1 januari 2021 en 31 december 2022. Iconen uit de branche als Arjan van Dijk, Frank Wentink en Janine Dechesne spreken de aanwezigen toe. De organisatie heeft de focus verlegd naar de opdrachtgevers van de ingezonden evenementen. Zij worden als winnaar aangewezen met verwijzing naar het evenementenbureau. In de categorie beurzen wint Probo met Printing Wonderland, haar beursdeelname aan Sign en Print Expo 2022 in samenwerking met Schokkerproducties. Turn Key Business events verzorgde dat jaar het hybride The Wonder of You – Global Lifestyle Press Event waarmee opdrachtgever Philips naast de Gouden Giraffe in de categorie Brand Events ook de Innovation Award verdient. In de categorie Congressen en Kennisevents gaat de award naar Euroscience voor het 365 dagen durende wetenschapsfestival Leiden European City of Science met XSAGA als bureau.

03 april 2023

Gezonde Giraffe

De Gouden Giraffe voor Interne events en Teambuilding is voor het Get Fit Together programma van Bonusan, een intern cultuurtraject waarbij diverse live evenementen en touchpoints samen een eventcampagne vormden. D&B Eventmarketing is hier het meedenkend en uitvoerend bureau. De autorally van Visit Brabant met de titel ‘Brabant Drive Thru’ die louder.brand.activation coronaproof organiseerde wordt gelauwerd in de categorie Relatie en Community events. De Gouden Giraffe voor PR & Mediawaarde gaat naar Damen Yachting die Obsession en Live Legends inschakelde voor de Digital World Première Amels 80, waarmee hun nieuwe superjacht werd gepresenteerd aan drie verschillende doelgroepen. Naast de zes Gouden Giraffen en de eerdergenoemde Innovation Award worden er nog drie awards uitgereikt. Een team van eventstudenten bepaalt Unicef’s Quality Time campagne door iqagency_ als winnaar van de Next Generation Award. De duurzaamheidsprijs Groene Giraffe is voor de Nederlandse Spoorwegen. Met een opvallende Bring Your Own container werden, via deze door The Groundbreakers bedachte en uitgevoerde brandactivatie, reizigers aangemoedigd om hier hun állerlaatste wegwerpbeker ooit weg te gooien. Het publiek mocht de winnaar van het meest creatieve evenement bepalen. Die eer ging naar Events dEVENTer voor het Deventer Dickens Festijn, een van de meest prominente kerstevenementen van Nederland.

29 mei 2024

Gouden Rockstars

Team Rockstars IT met het Rockstars Valley – Where Culture meets Tech event is in NBC Congrescentrum de grote winnaar van de Gouden Giraffe Event Awards 2024. Het bedrijf met 600 software developers en data engineers wint aan de hand van haar bureau KAAT&CO de awards voor Interne en Teambuildings event en gaat er ook met de Publieksprijs vandoor. Naast winnaars zijn deze editie ook runner-ups bepaald. De Human Turbine Opening HKZ van Vattenfall Foundation met hun bureau XSAGA en de Strategische Sessies van KLM Catering Services (KCS) met hun bureau La Plume Media krijgen deze eer toebedeeld. Dit laatste evenement verdient ook nog de Out of the Box Award. De Gouden Giraffe Brand Events gaat naar het Rotterdamse vervoersbedrijf RET voor haar samen met BEE Agency opgezette Aardig Onderweg Challenges. Runner up is de Wajer - Reveal Model 44 in St. Tropez van Wajer Yachts met hun bureau Vel’Or Event Agency Paleis Het Loo wint de Gouden Giraffe PR & Mediawaarde events voor de door Out Of The Rat Race verzorgde Grand Opening. Runner up is Certification Celebration van Top Employers Institute met hun bureau FX Agency, onderdeel van de net opgerichte groep Daymakers.

29 mei 2024

Alkmaars Jubileum

Voor Alkmaar Ontzet 450 jaar, georganiseerd door DOSS Event Support en Alkmaar Marketing, wordt de Gemeente Alkmaar gelauwerd met de Gouden Giraffe voor Relatie- en Community events. De Amsterdam City Swim met bureau D&B Eventmarketing, de andere helft van Daymakers, en CUPRA Impulse event met bureau Gut Feeling Analytics – agency zijn de runner-ups. TIO Business School wint de Gouden Giraffe Beursdeelnames als exposant op de studiekeuze- en onderwijsbeurzen van Organisatie Groep Zuid (OGZ). Het Ministerie van Binnenlandse Zaken & Koninkrijksrelaties gaat er met goud vandoor in de categorie Congressen en Kennis events voor de NOVI-conferentie 2023 met XSAGA als bureau. Runners up zijn de InnovatieExpo van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en het Energie Theater van Schimmel Techniek Duurzame Installateur ingezonden door Reichardt & Company. Deze laatste inzending bekoort de studentenjury het meest en verdient daarmee de Next Generation Award. The Next Web wint de Groene Giraffe met haar TNW Conference 2023 op basis van de duurzame catering door The Food Line-up.

01 mei 2025

Faillissement

Nextlive, voorheen bekend van mediaplatform EventBranche.nl, vraagt faillissement aan. Eigenaren Sjoerd Weikamp en Robin van Leeuwen is het niet gelukt om de schulden uit de corona periode te boven te komen. De afgelopen tien jaar hebben zij de Gouden Giraffe onder hun hoede gehad.

Back to top